Haber

Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı 2-8 Ocak Dezenformasyon Bülteni’ni yayınladı

Cumhurbaşkanlığı İrtibat Bürosu tarafından 2-8 Ocak tarihlerini kapsayan Dezenformasyon Bülteni yayımlandı.

Bültende, “İstanbul’da inşa edilen metronun sınırları hakkında dezenformasyon”, “15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün eski adı ‘Atatürk Köprüsü'”, “Karadeniz’de doğalgaz keşfiyle ilgili ‘yabancı şirket'”, ” TÜİK bilgilerinin manipülasyonu”, “Seçim ekipmanlarının DMO depolarında bulundurulması hukuka aykırıdır”, “2021 yılında BOTAŞ Yönetim Kurulu üyelerine 148 milyon lira harcandı”, “Uçaklar kimyasal madde püskürtüyor” iddialarının yer aldığı çeşitli başlıklar altında haberler yer aldı. .

Bazı sosyal medya hesaplarından paylaşılan ve basında yer alan habere konu olan bültende, “Geçmişten günümüze İstanbul’a kim kaç metro yaptı?” başlıklı grafiklerin dezenformasyon içerdiği belirtilirken, şu ifadelere yer verildi:

“1984 yılından bu yana İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olan isimlerin inşa ettikleri metro hatlarının yıllık ortalama kilometre sayılarına ilişkin tablo yanıltıcı bilgiler içermektedir. Tabloda yazan rakamlar gerçeklerle örtüşmemektedir. Nurettin Sözen döneminde 1989-1994 ortalarında görevde olan 5 yılda toplam 12 kilometre (yıllık ortalama 2.40 kilometre) metro hattı yapıldı.1994-1998 ortalarında İBB Başkanlığı’nı yürüten Ali Müfit Gürtuna döneminde 1998-2004 ortasında hizmete girmiş, 12.4 kilometre (yılda ortalama 2.25 kilometre) 5.5 yılda yapılmıştır.) metro sınır inşaatı yapılmıştır.

2004-2017 ortalarında başkan olan merhum Kadir Topbaş döneminde 13,5 yılda 142,88 kilometre (yıllık ortalama 10,58 kilometre) metro hattı yapıldı. Görevini devralan Mevlüt Uysal, 5.13 kilometre (yılda 3.42 kilometre) metro hattının inşaatını 1.5 yılda tamamladı. 2019 yılında İBB başkanlığı koltuğuna oturan Ekrem İmamoğlu’nun 3,5 yıllık döneminde 7,24 kilometre (yıllık ortalama 2,07 kilometre) metro hattı yapıldı.

“15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün adı Atatürk Köprüsü’ydü” iddiası

İY Parti STK İlişkileri Genel Başkan Yardımcısı Mehmet Aslan’ın “15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün adının Atatürk Köprüsü olduğu” bildirildiği haber bülteninde, 11. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün 29 Mayıs 2013 tarihli “İlk Köprünün Türkiye Cumhuriyeti olduğu, Türkiye’nin kurucusu Atatürk’ün adını taşıdığı iddia edildiği kayıtlara geçmiştir.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün bülteninde yer alan “Boğaziçi Köprüsü Projesi Bilgileri” belgesinde, köprünün adının en başından beri “Boğaz” olduğu açıkça görülürken, şunlar kaydedildi:

“Ayrıca TRT’nin açılış ve yapım süreçlerine ilişkin arşiv görüntülerinde köprünün adı yine ‘Boğaz’ olarak geçiyor. 30 Ekim 1973 saat 11:00 Töreni basına yansıdı.Yayın kuruluşlarının köprüden ‘Boğaz Asma Köprüsü’ olarak söz ettiği belirlendi.15 Temmuz hain darbe girişimi sırasında 34 vatandaşımız, 2 vatandaşımız. Boğaziçi Köprüsü’nde polis memuru şehit oldu, köprü ’15 Temmuz Şehitler Köprüsü’ olarak değiştirildi.

Karadeniz’de doğalgaz keşfiyle ilgili “yabancı şirket” iddiası

Karadeniz’de doğalgaz arama faaliyetleri ve keşif ilanları hakkında bazı basın organlarında yer alan “yabancı şirket” iddialarının gerçeği yansıtmadığına vurgu yapılan bültende şu ifadeler kullanıldı:

“Akçakoca doğalgaz sahası, 1995 yılında imzalanan paydaş sözleşmesi ile yüzde 51’i TPAO’ya, yüzde 49’u Arco’ya ait olmak üzere petrol arama/işletme ruhsatına tabidir. Sığ deniz alanı olan bu sahada keşif 7 Bu ruhsatta hisselerin yüzde 49’una sahip olan yatırımcı şirketin hisselerinin devri ile mevcut sahibi Park Place Enerji Türkiye Limited Şirketi’dir.AR/ numaralı ruhsat alanları Rezervleri 710 milyar metreküp olarak kamuya açıklanan TPO/KD/C26,C27,D26,D27, ülkemizin Karadeniz Münhasır Ekonomik Bölgesi’nde, kıyıdan 175 kilometre uzaklıkta bulunan Sakarya Gaz Sahası ve çevresinde yer almaktadır. .

Bu projenin yatırım ve üretiminde herhangi bir ortak firma yer almamakta olup, ruhsat ve rezervlerin yüzde 100’ü TPAO’ya aittir. Akçakoca Gaz Sahası ise ARI/TPO-PPE/4877 numaralı ruhsat sahası içerisinde 2004 yılında kıyıdan 7,5 kilometre uzaklıkta ve 70 metre derinlikte keşfedilmiş bir alandır. Birbirine 185 kilometre uzaklıkta bulunan Sakarya Gaz Sahası ile Akçakoca Gaz Sahası arasında rastgele bir ilişki yoktur.

TÜİK verileri üzerinde yapılan manipülasyonlar

Bültende, farklı kurumlar tarafından paylaşılan Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) verilerinin paylaşılarak “doğruluk karşılaştırması”nın bir tür manipülatif yaklaşım olduğu, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından üretilen istatistiklerin AB İstatistik Kurumu tarafından sağlandığı belirtiliyor. Office (Eurostat) ve diğer ilgili uluslararası kuruluşlar. Belirlenen prosedürler, tarifler ve konseptler kullanılarak hesaplandığı bildirildi.

Bültende, bu kavram ve yöntemlerin uygulama sonuçlarının en detaylı düzeyde kamuoyu ile paylaşıldığı, ayrıca yerli ve yabancı kurum ve kuruluşlardaki uzmanların değerlendirmelerine açık olduğu belirtilirken, TÜİK’in bu alanda dünyanın en şeffaf kurumları arasında yer almaktadır.

Bültende ayrıca 30479 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin “Bilimsel ve Teknik Özerklik” başlığıyla yayımlanan 599’uncu maddesinde hiçbir makamın veya makam, TÜİK tarafından üretilen istatistiklere doğrudan veya dolaylı olarak müdahale edebilir.

Bültende şunlar kaydedildi:

“TÜİK, 2022 yılının prestijiyle 2022 yılı için TÜFE kapsamında 409 konu ve 904 konu türü için yaklaşık 560 bin 392 fiyat derliyor. bir tüketim araştırması İstanbul Ticaret Odası (İTO) ) endeksi 1995 yılına dayanmaktadır. İTO’nun perakende fiyat hareketlerinin bir göstergesi olan Yaşanabilir Ücret Endeksi’nin hesaplanması sadece İstanbul’u kapsamaktadır.

TÜİK resmi internet sitesinde 4 Ekim 2021 tarihi itibarıyla personel sayısının 3 bin 896 kişi olduğu ve bu personelin yüzde 34’ünün merkez teşkilatında, yüzde 66’sının ise veri toplamadan sorumlu taşra teşkilatında istihdam edildiği belirtiliyor. . Enflasyon Araştırma Grubu (ENAG), 7 kişilik çalışma grubu ile web sitesi üzerinden istatistik üreten bağımsız bir kuruluştur. Ancak açıkladıkları sayısal verilerin herhangi bir ulusal veya uluslararası kuruluş tarafından denetlenmesi söz konusu değildir. ENAG’ın resmi internet sitesinde ‘Burada yer alan fiyatların, verilerin ve bilgilerin tam ve doğru olduğu garanti edilemez ve söz konusu içerik haber verilmeksizin kaldırılabilir veya değiştirilebilir. Aksi belirtilmedikçe, burada yer alan bilgiler ENAGrup’un enflasyon hesaplama sistemi ve metodolojisine ve diğer bireysel görüşlere dayanmaktadır. Her yönüyle şeffaf ve denetlenebilir olan TÜİK verilerinin, istatistiksel bir raporda bulunması gereken ilkeler şöyle dursun, ‘paylaştığımız bilgilere kefil olmayız’ mantığıyla hareket eden bir ‘ofis’ verileriyle karşılaştırılması. otorite, mantıktan ve bilimsellikten uzak bir yaklaşım biçimidir.”

“DMO depolarında seçim malzemelerinin saklanması hukuka aykırıdır” iddiası

CHP İstanbul Milletvekili Özgür Karabat’ın “YSK’nın kendi deposu olmasına rağmen seçimlerde kullanılacak malzemelerin DMO depolarında saklanması hukuka aykırıdır” iddiası gerçeği yansıtmamaktadır. Yüksek Seçim Kurulu’na (YSK) tüm işlemleri yürütmek ve yaptırmak, seçim sırasında ve sonrasında seçim konuları ile ilgili her türlü yolsuzluk, şikayet ve itirazları inceleyerek kesin karar vermek ve seçimi kabul etmek görevi verildiği hatırlatıldı. TBMM tutanakları.

Bültende, YSK nezdinde mal ve hizmet alımları ile üretim işlerinin Kamu İhale Kanunu kararları çerçevesinde mevzuata uygun olarak yapıldığı ve Sayıştay denetimine tabi olduğu, yasanın seçim materyallerini DMO aracılığıyla almayı mümkün kıldığını.

Bültende, seçim malzemelerinin DMO üzerinden satın alınması prosedürünün mevzuat gereği yıllardır devam ettiği, bu uygulamada herhangi bir değişiklik yapılmadığı belirtildi:

“İhtiyaç halinde toplanması planlanan seçim malzemeleri, seçmen sayısı, kanuna göre önümüzdeki yıllarda yapılacak seçimler, erken seçim olasılığı gibi unsurlar dikkate alınarak YSK’nın yetkili birimlerince hesaplanıyor. , siyasi parti kurultayları ile oda ve borsa seçimleri yine YSK ve siyasi partinin inisiyatifindedir.Üst Kurul kararları doğrultusunda alınan hisse senetlerinde hazırlanan filigranlı kağıtlar kullanılır. seçime katılacak siyasi parti, bağımsız aday ve seçmen sayıları dikkate alınarak gerekli hesaplamalar yapıldıktan sonra oy pusulaları ve oy zarflarının üretilmesi.

Seçim malzemelerini koruyacak yeterli depo bulunmadığı için YSK, seçim malzemelerini güvenilir depolama tesisleri ile DMO depolarında korumakta, depoların güvenliği ise emniyet ve jandarma teşkilatı tarafından sağlanmaktadır. Seçim malzemelerinin DMO depolarında saklanması konusu yıllardır mevzuata uygun olarak yapılan bir uygulamadır ve yeni bir uygulama değildir.”

“2021’de BOTAŞ Yönetim Kurulu üyelerine 148 milyon lira harcandı” iddiası

Bazı yayın organlarında yer alan haberde, “Altı kişiden oluşan BOTAŞ’ın, sayısı açıklanmayan yönetim kurulu üyeleri ve dış denetçiler için 148 milyon 644 bin lira harcama yaptığı” iddiasına yer verildi. 2020’de ise 56 milyon 948 bin lira” dedi. :

“BOTAŞ, 2020 yılı için Yönetim Kurulu üyelerine ve denetçilere toplam 56 milyon 948 bin lira değil, 2020 için 56 bin 948 lira, 2021 için 148 milyon 644 bin lira değil, 148 bin 644 lira ödeme yaptı. Sayıştay’ın hazırladığı Kontrol Raporu’nda, ‘BOTAŞ’a göre, Sayıştay Kontrol Raporu’nda yer alan ‘Personel Sayısı ve Harcamaları’nda yer alan rakamların hatalı yazıldığı Sayıştay Denetim ekibi tarafından doğrulandı.

11 Nisan 2020 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 2393 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı’nın 4. maddesinin 2. fıkrası kapsamında BOTAŞ Yönetim Kurulu üyelerine ücret ödemesi yapılmakta olup, ödeme aşağıdaki hükümlere tabi değildir: bu kararda belirlenen fiyat.

“Uçakların kimyasal püskürttüğü” iddiası

Bültende, bazı sosyal medya hesaplarında paylaşılan “Uçaklar kimyasal püskürtüyor” iddiasının gerçeği yansıtmadığı belirtildi.

Uçakların arkasında oluşan ve “kuyruk izi” olarak bilinen izin uçaklardan çıkan sıcak egzoz gazından kaynaklandığını hatırlatan bültende, “Uçaklar yaklaşık 25-30 bin fit irtifada uçuyor ve hava bu seviyedeki sıcaklık eksi 50 derece civarındadır.uçaktan çıkan egzoz gazı çevre ile kıyaslandığında daha sıcaktır ve bu nedenle soğuk havada ağırlaşır.kısacası sıcak egzoz gazı dışarı çıkınca kuyruk izi oluşur Uçağın soğuk hava ile karışması veya uçağın hızlı geçişi sonucu basıncının düşmesi veya yatay olarak dağılması durumunda bu izlerin oluşabilmesi için havada yüksek bağıl nem ve bariz bir sıcaklık gerekmektedir. .” kelime yer aldı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu